Het vervaardigen van het hoofd van de reus

Het hoofd van de reus doet onmiddellijk denken aan de Middeleeuwen. De boogschutter is op een heel specifieke manier gekapt : een komvormig kapsel die de nek ontbloot. Het gezicht is smal met vooruitstekende jukbeenderen. Op zijn rechterkaak bevindt zich het litteken van een oorlogswond.

De bestelling die bij de beeldhouwer, Xavier Parmentier, werd geplaatst vroeg om een anoniem en jong hoofd te creëren.

Het vervaardigen van het hoofd werd in 5 stappen gedaan : het vormen van het hoofd, het boetseren, de gietvorm maken, de polyester aanbrengen, het uit de vorm nemen, het schuren en het verven.

Het vormen van het hoofd

Het hoofd wordt eerst gemaakt in klei (aarde van St Aubin). Er is ongeveer 80 kg klei nodig om zo een hoofd te maken. De aarde wordt rond een kruisvormige metalen structuur aangebracht (om te vermijden dat het geheel zou ineenstorten onder de druk van zijn eigen gewicht). De structuur is bevestigd op een draaiende werkplank om gemakkelijker rond het hoofd te kunnen werken.

Eenmaal de aarde is aangebracht, wordt er met een zware plank op geslagen teneinde een compact geheel te verkrijgen.

Het boetseren

Het hoofd wordt vervolgens bewerkt met houten spatels (om het ruw in vorm te brengen), met een stomp mes (mes met een afgerond uiteinde) of met een houtschaar (voor de iets fijnere elementen : ogen, mond, haar…).

Af en toe wordt het hoofd met water besproeid om de kneedbaarheid van de boetseerklei te bewaren.

‘s Avonds wordt het hoofd zeer nauwkeurig in plastic zakken ingepakt (scheurtjes zijn onherstelbaar).

 

 
Het hoofd van de reus in klei.

De gietvorm maken

De voor- en achterkant van het hoofd worden afgebakend door plastieken vierkanten. Daarna wordt het gips - eerst op de voorkant - aangebracht en verstevigd met juten bandjes.

De polyester aanbrengen

De voor- en achterkant worden van elkaar gescheiden en de aarde wordt uit de 2 delen van de gietvorm gehaald. Na een nauwkeurige reiniging worden de 2 vormen ingewreven met lijnolie, bijenwas en zelfs groene zeep (om het hoofd later gemakkelijker uit de vorm te kunnen nemen).

Van zodra het gips alle vettige deeltjes heeft opgenomen kan men beginnen met het aanbrengen van de polyester.

 
 
 
Ludovic Tilly hielp Xavier Parmentier bij de creatie van het hoofd.
De achterkant van het hoofd.


In eerste instantie wordt een beetje polyester gemengd met een paar milliliters verharder. Daarna wordt dit mengsel beetje bij beetje in de gietvorm gegoten samen met wat glasfibers (in bandjes geknipt).

In ’t algemeen, gebruikt men 2% verharder voor 1 liter polyester.

Ongeveer een half uur later, gaat de polyester fel opwarmen en wordt er rook zichtbaar. Dit is het teken -zeer spectaculair- dat de polyester gecombineerd met de verharder en de glasfibers aan het opdrogen is.

 
 
 
Er wordt een beetje polyester in de gietvorm gegoten.
Hoofden van reuzen in polyester, een bijzondere techniek dat Xavier Parmentier aanwendt sedert de creatie van de reus Magritte (Lessen).

 

Het aanbrengen van de glasfibers.

Wanneer de gietvorm schuin wordt gehouden, kan men goed de gezichtslijnen onderscheiden.

.

Ludovic Tilly (links) en Xavier Parmentier (rechts). Een zeer suggestieve foto wat de stank aangaat van deze, eveneens irriterende oplossing.


Tenslotte worden de 2 delen van het hoofd stevig aan elkaar vastgemaakt. Daarna worden nog een heleboel glasfibers samen met de polyester langs de binnenkant aangebracht om de 2 delen van het hoofd goed aan elkaar te “lassen”. Vervolgens laat men het geheel opdrogen. Wanneer het geheel hard is geworden, wordt de gipsvorm kapot geslagen om eindelijk het definitieve hoofd van de reus te ontbloten. Dit wordt dan opgeschuurd en de kleine onvolmaaktheden worden opgevuld en bijgewerkt.

Een houten balk wordt in de binnenkant van het bovenlichaam gevestigd: hiermee kan het hoofd aan de structuur worden vastgemaakt. Tenslotte wordt het hoofd met acrylverf geverfd.

 

Uit de vorm nemen, schuren en verven

 

 

Verschillende fasen van het uit de vorm nemen en het reinigen van het hoofd. Daarna hoeft men het hoofd enkel nog maar te schuren en te verven. Het hoofd wordt op het bovenlichaam geplaatst. Een balk wordt dan vastgezet met schroeven en polyester aan de binnenkant van het hoofd. Deze balk dient om het hoofd aan het bovenlichaam vast te zetten met behulp van een dikke vleugelschroef.


Men gebruikt acrylverf. De huidskleur is zeer goed weergegeven. Het haar is ros. De reus heeft een litteken op de rechterkaak. De kunstenaar Xavier Parmentier heeft vooral het accent gelegd op groene, doordringende en troebele ogen. Aan welke kant u zich ook bevindt, de reus volgt u met zijn blik.